آلبوم تصاویر

یادکد کد یادها

خلاصه­ ای از زندگی­ نامه معلم قرآن، شهیــد علی عدالت­ منش

شهیـد علی عدالت­منش در تاریخ 1325/11/15 در تهران و در خانواده­ای مذهبی چشم به جهان گشود و قبل از رسیدن به سن ثبت نام با ترغیب و هدایت مادرش (خواهر ابوذر زمان، مرحوم آیت ­الله طالقانی) که خود نیز گوینده و مبلغه مذهبی، سیاسی بود، شروع به فراگیری قرآن کرد. 

پس از طی مراحل تحصیل، به قم مراجعت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و پس از مدتی کتابی با عنوان «تجوید قرآن» تألیف نمود.

در جریان قیام خونین پانزده خرداد1342 به حمایت از امام خمینی(س) جزء حمله­ کنندگان به شهربانی و ژاندارمری محل بود که ضمن حرکت به­سمت تهران در محل پل باقرآباد ورامین با مأمورین مسلح روبه ­رو و دستگیر شد و به زندان قصر و زندان مرکزی منتقل و بعد از چندین ماه آزاد گردید. 

پس از آزادی از زندان به علت تکثیر و پخش رسالة حضرت امام و نیز بعد از سخنرانی در مسجد ورامین مجدداً دستگیر و به سه سال زندان محکوم گردید. در دوران زندانی­ اش نزد دایی خود «مرحوم حضرت آیت ­الله طالقانی» به فراگیری علوم اسلامی و تفسیر قرآن پرداخت. پس از آزادی از زندان دوباره در مجالس مذهبی و مساجد به تبلیغ و نشر معارف دین مبین اسلام می ­پرداخت.

در سال 1354 به کرج عزیمت کرده و به فعالیت سیاسی و فرهنگی خود ادامه داد و به تبلیغ و ارشاد مردم می ­پرداخت بعد هم به ­صورت دبیر حق­ التدریس در آموزش و پرورش کرج مشغول به­ کار شد و در دبیرستانهای کرج از جمله؛ دهخدا- شهدای انقلاب- فارابی- شهید رجایی و ... به تدریس دروس دینی، قرآن و عربی پرداخت.

شهید علی عدالت ­منش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با هماهنگی شهید مصطفی چمران در مَعیت گروهی از برادران ازجمله: دکتر مهدی امیرکمالی، دکتر سیدعلی نیک ­جلال و سردار حسن باقری(افشردی) در سفری به لبنان گزارشاتی از اوضاع آن منطقه تهیه و پس از بازگشت به استحضار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دفتر نخست­وزیری رساندند.

با شروع جنگ تحمیلی چندین بار به­طور داوطلبانه و بسیجی از سوی سپاه پاسداران کرج به جبهه­ها اعزام شد که در آنجاهم ضمن جهاد، به تبلیغ علوم و معارف اسلامی می­پرداخت. در آخرین بار، مرداد سال1361 به همراه گروه بهداری به مریوان اعزام و در آنجا پس از تلاش زیاد جهت رساندن آب به رزمندگان اسلام (که پمپ آب را هم خودشان تهیه کرده و برده بودند) در منطقه «قوچ­سلطان» پس از تأمین آب، هدف گلوله و ترکش خمپاره دشمنان اسلام و مزدوران بعثی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

لازم به ذکر است که این شهید والامقام سال 1393 از سوی سپاه پاسداران استان البرز به عنوان
شهید شاخص استان معرفی شد.

روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

ای عدالت ­منش تو را غم نیست     هرکه را عشق است ماتم نیست

تو که در راه حق شهیــد شدی       بیمت از آتش جهنم نیست *

*****

* شعر از شاعر کرجی، مرحوم روغنی

لطفاً خاطرات و دلنوشته های خود را برای درج در این صفحه در کادر زیر بنویسید

دلنوشته های قبلی:
بهشت زهرا (س), , تهران, قطعه 17, ردیف 1, شماره 17
در حال بارگیری نقشه...
مسیریابی
بستن

هدیه به عزیزان

جهت حمایت از مؤسسه خیریه مورد نظر روی تصویر آن کلیک فرمایید

4221594_856.png 1394-11-04_17-14-58.png 3f6379555150e57af450163be10a17d1.png 19_orig.png 1468930738_.png

جستجو در صفحات درگذشتگان